Bola Sepak

Harimau Selatan mudah jinakkan Gergasi Merah Kuning


Pertahanan JDT, Azrif Nasrulhaq cuba mengawal bola sambil diberikan tekanan pemain lawan.

Oleh : SUBKHI SUDARJI / IZARI ROSLI

JOHOR Darul Ta’zim (JDT) membuktikan reputasinya selaku peneraju Liga Super sukar digugat apabila mudah menewaskan Selangor FC, 3-1 pada aksi yang berlangsung di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya, sebentar tadi.

Satu gol yang dihasilkan Bergson Da Silva dan Matthew Davies serta jaringan dipenghujung perlawanan oleh Mohamadou Sumareh sudah cukup memberikan tiga mata buat skuad bimbingan Benjamin Mora itu untuk terus memimpin liga.

Gol tunggal pelawat pula dijaringkan Ifedayo Olusegun yang kini merekodkan 14 jaringan gol peribadi.

Turun selaku tuan rumah, Selangor FC dilihat mempamerkan corak permainan berhati-hati dengan lebih banyak melakukan hantaran pendek untuk mencipta ruang memburu gol.

Bagi JDT pula mereka tampil dengan barisan terkuat berbeza ketika aksi menentang Uitm FC, Ahad lalu dengan melakukan beberapa rombakan pemain dalam kesebelasan utama.

Pelawat hampir memperolehi gol awal melalui Safawi pada minit ke-6 namun rembatan lemah pemain kebangsaan berkenaan gagal menewaskan Khairulazhan Mohd Khalid.

Selangor FC juga tidak kurang hebatnya apabila memiliki peluang menjaringkan gol melalui Syahmi Safari pada minit ke-16 namun rembatannya liar melewati palang gol yang dikawal Farizal Marlias.

Ketika kedua-dua pasukan bakal memasuki bilik persalinan dengan keputusan 0-0 penyerang berbisa JDT, Bergson Da Silva berada dikedudukan yang tepat untuk menanduk masuk bola hantaran Safawi untuk kedudukan 1-0 pada penghujung babak pertama.

Memasuki babak kedua, menyedari gol penyamaan perlu dicari, Gergasi Merah Kuning melakukan dua pertukaran mengeluarkan Mohd Nor Hakim dan Muhammad Mukhairi Ajmal dengan memasukkan Sean Selvaraj serta Alif Haiqal Lokman Hakim Lau.

Pertukaran ini nyata memberikan kesan apabila tuan rumah berjaya memberi tekanan berterusan kepada Harimau Selatan sehinggalah Ifedayo Olusegun menjaringkan gol penyamaan pada minit 61.

Gol berkenaan nyata menyemarakkan semangat kedua-dua pasukan untuk memburu gol kedua dan ia jelas kelihatan melalui tandukan Bergson yang tepat ke dakapan Khairulazhan pada minit ke 71.

Pelawat sekali lagi berada dihadapan melalui pemain pertahanan, Matthew Davies yang melakukan rembatan dari luar kotak penalti yang terus mengegarkan gawang tuan rumah selang tujuh minit kemudian.

Walaupun Selangor FC menggandakan asakan memburu gol penyamaan namun kekentalan barisan pertahanan JDT menafikan impian tuan rumah itu.

Ketika perlawanan bakal ditamatkan dengan keputusan 2-1, pemain gantian JDT, Sumareh memastikan gol ketiga dipenghujung babak perlawanan untuk kemenangan 3-1 mengatasi Selangor FC.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading