Antarabangsa Bola Sepak

Liga Eropah bimbang mengenai rancangan pengembangan Liga Juara-Juara


UEFA

CADANGAN Uefa untuk mewujudkan lebih banyak perlawanan dalam Liga Juara-Juara menjadi perhatian umum, menurut badan yang mewakili liga domestik di seluruh Eropah.

Badan pentadbir bola sepak Eropah telah mengemukakan rancangan untuk format baru bermula 2024 yang menampilkan satu liga 36 pasukan menggantikan peringkat kumpulan sekarang, di mana setiap pasukan bermain 10 perlawanan.

Ini bermakna empat perlawanan tambahan pada musim luruh akan menjadi cabaran bagi kebanyakan liga, termasuk England di mana masa depan Piala Carabao akan terancam.

Anggota kumpulan Liga Eropah – terdiri daripada 37 pertandingan dari 30 negara yang berbeza termasuk Liga Perdana Inggeris – bertemu pada hari Jumaat semalam untuk membincangkan cadangan tersebut, dan menyambut baik beberapa aspek rancangan UEFA, termasuk mempunyai beberapa keraguan serius

“Liga Eropah telah menimbulkan kebimbangan yang kuat mengenai lebih banyak hari perlawanan dalam sistem yang fleksibel dalam kalendar yang sudah sangat padat,” kata kenyataan kumpulan itu.

Peningkatan kepada lapan perlawanan dari enam perlawanan sekarang mungkin sesuatu yang akan dipertimbangkan liga, kata sumber.

Misi Liga Eropah adalah untuk mengekalkan keseimbangan persaingan antara dan dalam pertandingan domestik, dan kenyataan itu menunjukkan beberapa ketidakpuashatian atas rancangan untuk mengubah proses kelayakan.

Real Madrid dijangka melepasi halangan ke peringkat kumpulan Liga Juara-Juara.

Difahamkan, tiga kelab akan layak berdasarkan penilaian UEFA mereka yang melihat prestasi masa lalu, yang bermaksud pasukan berprestasi tinggi Eropah seperti Manchester United dan Real Madrid masih boleh layak walaupun mereka ketinggalan dalam kelayakan melalui laluan konvensional.

Kemasukan tempat-tempat ini dalam usul UEFA dilihat sebagai cara untuk mengatasi ancaman liga super Eropah, tetapi kumpulan Liga Eropah menyatakan keprihatinan atas perubahan yang dirancang.

Sumber yang terdekat dengan perbincangan mengatakan, akan ada keutamaan untuk empat tempat tambahan yang akan digunakan untuk memperluaskan akses kepada juara kebangsaan dari negara-negara yang tidak layak secara automatik, daripada memberi tempat lebih jauh kepada kelab dari liga ‘Big Five’ Eropah.

Kenyataan itu menambah: “(Liga Eropah) juga bertanyakan kemungkinan kesan akses serta komponen komersial terhadap keseimbangan sukan dan kewangan liga domestik. Akhirnya, mereka membincangkan beberapa pilihan mengenai pengagihan semula kewangan.”

Rancangan sebelumnya yang diperjuangkan oleh Presiden Persatuan Kelab Eropah (ECA), Andrea Agnelli telah dikritik oleh Liga Eropah.

Difahamkan, kelayakan untuk 16 pasukan terakhir akan diubah sehingga lapan pasukan teratas dalam liga 36 pasukan secara automatik akan mencapai fasa kalah mati, sementara 16 pasukan berikutnya akan bermain untuk lapan tempat terakhir.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading