Bola Sepak Semasa Terkini

AFF Suzuki 2020 ditunda tahun depan

PERSEKUTUAN Bolasepak ASEAN (AFF) mengumumkan kejohanan Piala Suzuki AFF 2020 akan ditunda hingga tahun 2021 memandangkan keadaan semasa koronavirus secara serantau dan global.

Presiden AFF, Mejar Jeneral Khiev Sameth berkata, bagi AFF, kesihatan dan keselamatan pemain, jurulatih, rakan kongsi, peminat dan orang ramai adalah keutamaan tertinggi, dan keputusan untuk menangguhkan kejohanan ke 2021 akan melindungi kesejahteraan semua orang yang terlibat dalam Piala Suzuki AFF 2020.

“Jawatankuasa Pasukan Petugas Piala Suzuki AFF mengadakan perbincangan yang luas sebelum mengambil keputusan ini. Sejak bermulanya COVID-19, AFF telah mengawasi panduan dari Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO), Kementerian Kesihatan, agensi pemerintah, FIFA dan AFC.

“Seperti yang anda ketahui, wabak ini terus menimbulkan cabaran kesihatan, sosial dan ekonomi yang sangat besar bagi kita semua. Keutamaan utama AFF adalah kesihatan dan keselamatan keluarga bolasepak kita dan mengurangkan kesan wabak ini. Dengan risiko penyebaran COVID-19 tetap tinggi, AFF berada dalam situasi di mana kita tidak dapat meneruskan dengan selamat dengan Piala Suzuki AFF 2020.

“Walaupun ini adalah masa yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk seluruh dunia termasuk keluarga dan komuniti bola sepak kami, kami yakin akan melaluinya bersama dengan sokongan semua pihak berkepentingan kami termasuk peminat, Persatuan Anggota, pemain, jurulatih, pegawai, media dan rakan kongsi kami dan kami ingin mengucapkan terima kasih kepada mereka kerana terus bersatu dengan kami dalam memerangi COVID-19, ” tegasnya melalui siaran akhbar yang dikeluarkan sebentar tadi.

AFF Suzuki Cup adalah kejohanan bola sepak terbesar dan paling berprestij di Asia Tenggara bertanding merebut gelaran juara, dimainkan dalam format tuan rumah dan ditempat lawan yang mampu menarik kehadiran peminat lebih dari 750,000 untuk edisi 2018, risiko dan cabaran dalam mengadakan acara besar-besaran skala ini akan cukup besar dalam iklim semasa.

AFF akan terus bekerjasama rapat dengan pelbagai persatuan anggota dan rakan kongsi untuk memantau keadaan dan akan memberikan kemas kini lebih lanjut mengenai tarikh kejohanan 2021 dan perincian lain secepat mungkin.

Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Terima kasih atas sokongan anda...

Thank you for all the support...

Ikuti kami...

%d bloggers like this: