Hoki

Tahniah! Skuad hoki remaja wanita Malaysia ke Piala Dunia 2022


KONFEDERASI Hoki Malaysia (KHM) mengesahkan akan menghantar Skuad Projek Khas Wanita Kebangsaan menyertai FIH Hoki Piala Dunia Remaja Wanita 2022 yang akan berlangsung pada 1 hingga 12 April 2022 di Potchefstroom, Afrika Selatan.

Persekutuan Hoki Antarabangsa (FIH) selaku badan induk hoki dunia telah menghantar tawaran kepada KHM petang Khamis untuk menyertai kejohanan tersebut ekoran terdapat satu slot kosong bagi benua Asia selepas Jepun membuat keputusan untuk menarik diri.

Malaysia dipilih untuk mengisi slot tersebut berdasarkan kiraan merit yang menyaksikan Malaysia berada di kedudukan kelima Asia dan KHM berbesar hati dengan peluang yang ditawarkan kepada Skuad Projek Khas Wanita Kebangsaan.

Sejak Kejohanan Hoki Piala Dunia Remaja Wanita diperkenalkan pada 1989 di Ottawa, Canada, ini merupakan kali pertama Pasukan Remaja Wanita Malaysia akan membuat penampilan di kejohanan berprestij itu.

Presiden KHM, Datuk Seri Subahan Kamal nyata amat gembira dengan perkhabaran dan undangan yang diterima daripada FIH.

 

“Pihak pengurusan tertinggi KHM nyata gembira dengan perkhabaran dan undangan yang kami terima dan kami melihat peluang beraksi di Kejohanan FIH Hoki Piala Dunia Remaja Wanita 2022 sebagai satu penghormatan.

“Selepas berbincang, dengan pihak pengurusan tertinggi KHM serta Majlis Sukan Negara (MSN), kami sebulat suara bersetuju untuk menerima peluang yang ditawarkan bagi mengambil bahagian beraksi di Kejohanan FIH Hoki Piala Dunia Remaja Wanita 2022.

“Ini juga merupakan satu sejarah bagi hoki wanita Malaysia yang harus dibanggakan.

“KHM cukup berbesar hati untuk menghantar Skuad Projek Khas Wanita Kebangsaan beraksi di kejohanan tertinggi dunia itu dan ia selaras dengan misi KHM iaitu untuk membawa hoki wanita di kedudukan yang tertinggi dan terbaik di peringat Asia mahupun dunia dalam lima tahun akan datang.

“Segala perancangan dan persediaan termasuk pengumuman senarai penuh pemain yang akan menyertai kejohanan ini akan dimaklumkan dalam masa terdekat,” jelas Subahan dalam satu kenyataan menerusi laman rasmi MHC.

Bagi FIH Hoki Piala Dunia Remaja Wanita edisi kesembilan ini, Malaysia di kedudukan ranking ke-20 dunia akan menyertai Belanda (ranking pertama), England (ke-2), Argentina (ke-3), Jerman (ke-5), India (ke-9), Korea (ke-11), Ireland (ke-12), Kanada (ke-13), Amerika Syarikat (ke-15), Afrika Selatan (ke-16), Rusia (ke-22), Wales (ke-23), Uruguay (ke-26), Ukraine (ke-28), dan Zimbabwe berkedudukan ke-54 dunia.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading