Bola Sepak Terkini

Kelab terkemuka Jepun, Shonan Bellmare jalin kerjasama dengan AMD

“Dua pemain AMD yang berada dalam pasukan kebangsaan Malaysia B-17 dan seorang jurulatih dari AMD telah dijemput ke Shonan Bellmare untuk menyertai pasukan akademi U18 mereka di Jepun,”

Sekiguchi (kanan) dan Mohd Safrusahar menunjukkan dokumen perjanjian sambil diperhatikan Mohd Shukri.

KELAB dari Jepun, Shonan Bellmare mengumumkan perjanjian perkongsian menjalinkan kerjasama dengan Akademi Bola Sepak Negara Mokhtar Dahari (AMD).

Perjanjian perkongsian ini merangkumi pertukaranantara jurulatih dan pemain, pengenalpastian dan Pembangunan pemain berbakat, perkongsian kaedah latihan dan penyertaan dalam pertandinganan antarabangsa dikedua-dua negara.

Pengarah Teknikal Shonan Bellmare, Kiyoshi Sekiguchi berkata, pihaknya sangat gembira dapat menjalin kerjasama dengan AMD, yang merupakan rumah kepada golongan elit muda Malaysia.

“Hubungan atau kerjasama kami bermula dengan jemputan Bellmare ke Kejohanan Antarabangsa Piala SuperMokh 2023 yang dianjurkan oleh AMD dari 10 hingga 14 Oktober 2023, dan dari 20 hingga 30 Oktober 2023.

“Dua pemain AMD yang berada dalam pasukan kebangsaan Malaysia B-17 dan seorang jurulatih dari AMD telah dijemput ke Shonan Bellmare untuk menyertai pasukan akademi U18 mereka di Jepun,” ujarnya.

Majlis perjanjian perkongsian itu turut disaksikan okeh Shukri Harun, Ketua Cawangan Sukan Berpasukan, Bahagian Bakat dan Pembangunan Wanita, Majlis Sukan Negara.

Tambah Sekiguchi, Shonan Bellmare juga merancang untuk menjemput NFDP untuk menyertai kejohanan antarabangsa mereka “Copa Bellmare U11” di Jepun akan datang pada Jun 2024.

“Mereka sudah mula bekerja sebagai rakan kongsi, contohnya dengan menyertai sesi latihan di Shonan Bellmare U18 dan menjemput NFDP ke Copa Bellmare untuk diadakan di Jepun.

“Melalui perkongsian ini, kami akan menyumbang kepada pembangunan kedua-dua akademi antara Malaysia dan Jepun,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Pembangunan Bakat & Wanita, Mohd Safrusahar yang juga menyelia Akademi Bola Sepak Kebangsaan Malaysia menyifatkan kejayaan perkembangan positif dengan membentuk perkongsian ini.

“Shonan Bellmare adalah salah satu kelab terbaik di Jepun dan salah satu yang terbaik di Asia, terutamanya dari segi pembangunan akar umbi.

“Kami akan bekerjasama dengan Shonan Bellmare untuk pembangunan kedua-dua akademi dan pembangunan bola sepak Malaysia pada masa hadapan,” tegasnya.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading