Bola Sepak

Baharu ditubuhkan kini HKFC bakal jalin kerjasama dengan kelab Sepanyol


Muhammad Talhah (tiga dari kanan) bersama wakil La Liga. Foto: HKFC

Oleh: SURYATI MOHD NOR

HIJAU Kuning Football Club (HKFC) mungkin masih baharu sebagai sebuah kelab bola sepak namun bakal mencipta nama menjalin kerjasama kelab gergasi Eropah.

HKFC yang ditubuhkan penghujung tahun lalu, dipimpin oleh bekas pemain pasukan remaja Kedah, Muhammad Talhah Zainol selaku presiden yang juga Pengarah Urusan Reds Defence serta bekas jurulatih Program Menjelang 2000, Fisol Razak selaku Penasihat Teknikal HKFC.

HKFC akan mewujudkan akademi bolasepak beserta prasarana dan kemudahan di perkampungan bola sepak (football village), selain itu kelab ini bertujuan menjadi pemangkin dan ‘feeder club’ kepada kelab bola sepak khususnya di Kedah dan juga pasukan Malaysia pada amnya di masa akan datang.

Menurut Pegawai Perhubungan Korporat HKFC, Khairul Anuar Mat Khairi, kelab yang ditubuhkan ini merupakan kesinambungan ‘Projek Menjelang 2000’ yang diilhamkan oleh Allahyarham Datuk Ahmad Basri Akil.

“Kami masih belum melancarkan secara rasmi lagi, namun banyak program sudah berjalan. Sambutan sangat baik daripada beberapa kategori pasukan mengikut usia,” jelasnya ketika dihubungi Cakap Sukan.

Dalam pada itu, Khairul memberitahu seramai sembilan orang delegasi tertinggi HKFC kini berada di Sepanyol bagi lawatan kerja berlepas 7 November lalu.

Delegasi HKFC disambut oleh Setiausaha 1 Kedutaan Malaysia di Madrid Tuan Muhammad Azfar Abdullah ketika tiba di Madrid.

Delegasi HKFC di Madrid.

“Di sana mereka membuat lawatan ke Pusat Latihan Real Madrid bersama Sergio Cervantes Martines ((New Business & International Transformation Office) yang turut membincangkan berkenaan Program Akar Umbi dan Pasukan Remaja Real Madrid.

“Seterusnya HKFC turut disertai oleh Duta Besar Malaysia ke Sepanyol, H.E Ambassador Akmal Che Mustafa membuat lawatan ke La Liga bersama dengan Octavi Anoro ( Head of LaLiga Global Network International Deputy Director), Juan Florit Zapata (Head of LaLiga Sport Projects ), Javier Hernandez (International Project Manager) dan Adrian Prol Vazquez (LaLiga Global Network Singapore).

“Manakala hari ini pula akan membuat lawatan  pusat latihan Real Valladolid FC,” tambahnya.

Delegasi HKFC bakal kembali ke tanah air pada 13 November ini.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading