EPL

8 perkara menarik pertembungan West Ham United dengan Liverpool


FAKTA menarik pertembungan West Ham United menentang Liverpool, awal pagi esok

> Sejak menewaskan Liverpool dua kali pada 2015/2016, West Ham tidak menang dalam 10 pertemuan terakhir mereka dengan The Reds (2 seri, 8 kalah).

> Liverpool telah memenangi empat daripada lima kunjungan terakhir mereka ke West Ham (1 seri) dan tiga kemenangan berturut-turut di laman sendiri kepada The Hammers buat kali pertama sejak 2003 hingga 2007.

> Liverpool telah menjaringkan 19 gol dalam lima perlawanan di tempat lawan awal musim ini, hanya dua pasukan telah menjaringkan lebih banyak gol dalam sejarah liga utama Inggeris dengan jumlah perlawanan yang sama – Manchester United pada 1907/1908 dan Manchester City pada 2011/2012 (20 mata )

> Sejak tewas enam daripada tujuh perlawanan Liga Perdana antara Februari dan Mac, Liverpool tidak tewas dalam 20 perlawanan liga terakhir mereka (14 menang 6 seri), menjaringkan sekurang-kurangnya satu gol dalam 20 perlawanan itu (jumlah 50 gol).

> Liverpool telah menjaringkan sekurang-kurangnya tiga gol dalam enam perlawanan terakhir mereka di tempat lawan, dengan jumlah 22 gol. Dalam sejarah bola sepak Inggeris, hanya satu pasukan yang berjaya melakukannya dalam tujuh perlawanan di tempat lawan berturut-turut iaitu Birmingham City antara November 1892-September 1983.

> Mohamed Salah telah menjaringkan sembilan gol dalam lapan pertemuan dengan West Ham. Dia boleh menjadi pemain ketujuh yang menjaringkan sekurang-kurangnya 10 gol menentang West Ham dalam pertandingan ini.

> Mohamed Salah telah menjaringkan gol dalam semua lima perlawanan di tempat lawan Liga Perdana musim ini, menjadi hanya pemain kedua yang menjaringkan gol dalam lima perlawanan pertama di tempat lawan selepas Thierry Henry untuk Arsenal pada 2001/2002, yang gagal dalam perlawanan keenamnya. Pemain terakhir yang menjaringkan gol dalam enam perlawanan di tempat lawan berturut-turut ialah Sergio Aguero pada Ogos 2017 untuk Man City. (tujuh perlawanan berturut-turut).

> Michail Antonio telah terlibat 17 gol dalam 22 perlawanan terakhir Liga Perdana di Stadium London (11 gol, 6 bantuan). Dia adalah penjaring terbanyak (19 gol) dan bantuan (12) di stadium London dan merupakan salah satu daripada tiga pemain yang mendahului senarai gol dan bantuan di satu stadium, bersama Jamie Vardy di King Power dan Raul Jimenez di Molineux.


Add Comment

Click here to post a comment

Leave a Reply

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading